Terengganu terbuka bincang adakan PRN serentak dengan negeri lain

Datuk Seri Dr Ahmad Samsuri Mokhtar (gambar fail)

06/12/2022 02:07 PM

KUALA TERENGGANU, 6 Dis (Bernama) -- Kerajaan Terengganu terbuka untuk mengadakan perbincangan bagi membolehkan Pilihan Raya Negeri (PRN) dijalankan serentak dengan negeri-negeri lain, agar dapat menjimatkan kos pelaksanaannya, kata Menteri Besar Datuk Seri Dr Ahmad Samsuri Mokhtar.

Beliau berkata setakat ini masih belum ada perbincangan rasmi dijalankan antara enam negeri terlibat termasuk Kelantan, Kedah, Selangor, Negeri Sembilan dan Pulau Pinang, selain hanya perbincangan secara kasual (bersahaja).

"Perbincangan rasmi kita akan cuba cari ruang dan waktu untuk samakan (tarikh) pembubaran itu," katanya kepada pemberita selepas majlis penyampaian Anugerah Perkhidmatan Cemerlang (APC) peringkat negeri Terengganu di Wisma Darul Iman di sini, hari ini.

Pada masa ini Selangor, Pulau Pinang dan Negeri Sembilan ditabir kerajaan Pakatan Harapan (PH) manakala Kedah, Terengganu dan Kelantan diterajui PAS.

Enam negeri tersebut tidak membubarkan Dewan Undangan Negeri (DUN) masing-masing untuk dijalankan secara serentak dengan peringkat Parlimen bagi Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15), pada 19 November lepas.

Ditanya mengenai tarikh yang dicadangkan untuk pembubaran DUN Terengganu, Ahmad Samsuri berkata perkara tersebut masih belum diputuskan dan akan dimaklumkan apabila tiba masa dan waktu yang sesuai.

"Belum tahu lagi (pembubaran DUN)... sebelum berakhir tempoh kita akan bubar," katanya.

-- BERNAMA